klik gambar dibawah

klik gambar dibawah
. Travel is the only thing you buy, makes you richer.

Wednesday, October 9, 2013

HO CHI MINH, VIETNAM -JUN 2013-

perjalanan ke Ho Chi Minh

hari pertama - kami sampai pon sudah agak lewat petang. so mereka hantar kami ke hotel dan ambil sebelah malam untuk makan malam dan mereka bawa kami pusing-pusing 1 Saigon. cantik sangat pada malam hari. ** maaf tiada gambar untuk view malam.


hari kedua - Yeah,perjalan ke Chu Chi Tunnel. Chu Chi Tunnel ini me­ngalami proses sejarah yang panjang. Sistem pertahanan yang unik di dunia ini dibina selama 30 tahun.


ini adalah salah satu ruang penyembunyian askar mereka pada zaman dahulu. unikkan?


ini sebahagian patung-patung perang yang ada disana


Strategi unik ini me­nyumbang kepada kekalahan tentera bersekutu. Terowong ini menjadi tempat tinggal di antara 7,000 hingga 8,000 tentera Viet Cong dan keluarga mereka. Kubu bawah tanah ini dilengkapi bilik rawatan, mesyuarat, tempat memasak serta berek tentera. 



hari ketiga- Kami harus menaiki bot utk ke sungai mekong pada hari ke-3 nya. mengambil masa dalam 15 minit.




tak sia2 jauh2 berjalan untuk ke sungai mekong. inilah hasilnya.kami dilayan sangat baik. disana ada sebaris kedai2 beg,baju,cenderahati,dan lain-lain. kemudian kami dihidangkan buah-buahan dan teh sambil ada sekumpulan penyanyi seperti diatas membuat persembahan di-atas. jangan main2 diorang nyanyi lagu melayu tau walaupun pelat2 sikit.



hujan turun pula semasa kami tengah semangat untuk menaiki sampan (gambar diatas) ke dari sungai mekong ke bot kami. tapi kami tetap redah juga dgn menggunakan baju hujan mereka yang murah dan nipis. tak apa lah janji ada juga bajunya. maaf tak sempat snap gambar semasa atas sampan sebab hujan dan paling penting view nya sangat cantik!



sesiapa yang mahu pergi ke Ho Chi Minh diminta janganlah risau disini banyak makanan halal.restoran halal so makanlah tanpa ragu


Share this article with your friends.

No comments:

Post a Comment